أخبار عاجلة
مفاجأة ضخمة بخصوص ريكي بويج ! -
فيديو: شاهد هدف حكيمي الساحر بشباك بورندي -

الفيديو| أول تعليق من أحمد مراد على تصريحاته المسيئة لنجيب محفوظ

الفيديو| أول تعليق من أحمد مراد على تصريحاته المسيئة لنجيب محفوظ
الفيديو| أول تعليق من أحمد مراد على تصريحاته المسيئة لنجيب محفوظ

نفى الروائي أحمد مراد، ما تم تداوله في مواقع الأخبار والتواصل الاجتماعي من  تصريحات مسيئة للروائي العالمي “نجيب محفوظ”، وذلك خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي رامي رضوان ببرنامج “مساء dmc”.

فعلق مراد قائلا “محدش يقدر يقول كده على نجيب محفوظ، ده مبدأ لا تقربوا الصلاة ويسكت، سمة صعبة جدا موجودة في الإعلام، إنه يبقى في مسؤول في الجريدة أن يضع عنوان ساخن جدًا، لجذب الناس، لأن الوجبة لازم تكون مشطشطة جدًا لأن الأحداث الحياتية بقت كتير جدًا، نقل حاجة غير منطقية، وده كلام عمره يا يطلع من إنسان ذكي أو غبي”.

وأردف مراد “السياق كان بيتكلم عن الرواية والسينما، والسؤال كان ليه يحصل تحوير من الرواية والسينما، وأنا وضحت إن دي ده جنس أدبي وده حاجة ثانية، مينفعش نقارن بنهم زي الفرق بين رياضة الباسكت بول ورقص البالية”.

وأضاف مراد “لازم الأدب عشان يروح للسينما يخضع للمعالجة الدرامية، وكل اللي قولته إن النهاردة لو جبت رواية زي السراب لأستاذ نجيب محفوظ عشان أحولها للسينما وهي بتدور في الأربعينات، وتتحط زي ما هي، لازم يحصل معالجة درامية عشان الأجيال تفهمها ونقدر ننفذها في ساعتين، والروايات لا تصلح أبدًا أن تذهب للسينما دون المعالجة”.

شاهد الفيديو…

المصدر : مصر 5

السابق تظاهرة ليلية في الجزائر العاصمة رغم الاعتقالات
التالى مصر.. الأزهر يؤكد فرض الحجاب برد قاطع من القرآن الكريم